ENHANCING LEARNING ACHIEVEMENT BIOLOGY MIND MAP TECHNIQUE WITH RECORDING AND MEDIA X CLASS STUDENTS IN THE STATE HIGH SCHOOL (SMA) 1 BENGKUNAT WEST LAMPUNG

0723011106, YUSUF DARMAWAN (2012) ENHANCING LEARNING ACHIEVEMENT BIOLOGY MIND MAP TECHNIQUE WITH RECORDING AND MEDIA X CLASS STUDENTS IN THE STATE HIGH SCHOOL (SMA) 1 BENGKUNAT WEST LAMPUNG. Digital Library.

[img]
Preview
File PDF
0723011106-abstract.pdf

Download (5Kb) | Preview
[img]
Preview
File PDF
0723011106-abstrak.pdf

Download (7Kb) | Preview
[img]
Preview
File PDF
0723011106-kesimpulan.pdf

Download (7Kb) | Preview
[img]
Preview
File PDF
0723011106-pendahuluan.pdf

Download (110Kb) | Preview

Abstrak (Berisi Bastraknya saja, Judul dan Nama Tidak Boleh di Masukan)

ABSTRACT This study aims to describe (1) Planning the learning of biology that uses a mind map recording techniques and media. (2) The process of learning biology using mind map recording techniques and media. (3) learning evaluation system in teaching biology students who use mind map recording techniques and media. (4) Improving learning achievements of students in the learning of biology that uses a mind map recording techniques and media. The method used in this study was classroom action research conducted within 3 (three) cycles. In the 1st cycle of recording technique was used mind map. In the second cycle-2 is used recording techniques and media mind map drawings, and the 3rd cycle used mind map recording techniques and media images coupled with the media realia. The results of this study indicate that: 1) Planning learning developed by researchers to increase the assessment on each cycle, the increase is derived from the assessment APKG 1 in cycle-1 to reach 2.97 (enough), the cycle to reach 3.76- 2 (good) and the 3rd cycle reaches 4.40 (very good). 2) The number of active learners who experienced an increase in the cycle 1 to cycle-to-3, in class X1 reached 51.32% (cycle 1), 71.05% (cycle 2) and 89.47 (cycle 3 .) In class X2 reached 43.59% (cycle 1), 57.69% (siklus2), and 75.64% (cycle 3). 3) The validity, reliability, power differences and difficulties about the evaluation system has increased in each cycle, the cycle of the consecutive-1 is 0.59 (enough), 0.57 (enough), 0.33 (good) , and 0.43 (medium). Cycle-2: 0.64 (high), 0.63 (high), 0.44 (very good), and 0.53 (medium). Cycle-3: 0.76 (very high), 0.79 (very high), 0.53 (very good) and 0.62 (medium). 4) Percentage of students who completed the study experienced an increase in each cycle, class X1 completeness percentage reaches 52.60% (cycle 1), 81.50% (cycle 2), and 100% (cycle 3), reaching 51.30%, class X2 (cycle 1) 84.60% (cycle 2) and 92.30% (cycle 3). Keywords: academic achievement, mind map, learning media. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) Perencanaan pembelajaran biologi yang menggunakan teknik pencatatan mind map dan media. ( 2) Proses pembelajaran biologi yang menggunakan teknik pencatatan mind map dan media. (3) Sistem evaluasi belajar peserta didik dalam pembelajaran biologi yang menggunakan teknik pencatatan mind map dan media. (4) Peningkatan prestasi belajar peserta didik dalam pembelajaran biologi yang menggunakan teknik pencatatan mind map dan media. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam 3 (tiga) siklus. Pada siklus ke-1 digunakan teknik pencatatan mind map. Pada siklus ke-2 digunakan teknik pencatatan mind map dan media gambar, dan pada siklus ke-3 digunakan teknik pencatatan mind map dan media gambar ditambah dengan media realia. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa : 1) Perencanaan pembelajaran yang disusun oleh peneliti mengalami peningkatan penilaian pada setiap siklusnya, peningkatan tersebut diperoleh dari penilaian APKG 1 pada siklus ke-1 mencapai 2,97 (cukup), pada siklus ke-2 mencapai 3,76 (baik) dan pada siklus ke-3 mencapai 4,40 (sangat baik). 2) Jumlah peserta didik yang aktif mengalami peningkatan pada dari siklus ke-1 hingga siklus ke-3, pada kelas X1 mencapai 51,32% (siklus 1), 71 ,05% (siklus 2), dan 89,47 (siklus 3). Pada kelas X2 mencapai 43,59% (siklus 1), 57,69% (siklus2), dan 75,64% (siklus 3). 3) Tingkat validitas, reliabilitas, daya beda dan kesukaran soal pada sistem evaluasi mengalami peningkatan pada setiap siklusnya, pada siklus ke-1 berturut-turut adalah 0,59 (cukup), 0,57 (cukup), 0,33 (baik), dan 0,43 (sedang). Siklus ke-2 : 0,64 (tinggi), 0,63 (tinggi), 0,44 (sangat baik), dan 0,53 (sedang). Siklus ke-3 : 0,76 (sangat tinggi), 0,79 (sangat tinggi), 0,53 (sangat baik) dan 0,62 (sedang). 4) Persentase siswa yang tuntas dalam pembelajaran mengalami peningkatan pada setiap siklusnya, kelas X1 persentase ketuntasan mencapai 52,60% (siklus 1), 81,50% (siklus 2), dan 100% (siklus 3), kelas X2 mencapai 51,30% (siklus 1) 84,60% (siklus 2) dan 92,30% (siklus 3). Kata kunci : prestasi belajar, mind map, media pembelajaran.

Jenis Karya Akhir: Artikel
Subyek:
Program Studi: FKIP > Prodi Magister Pendidikan Bahasa dan sastra Indonesia
Pengguna Deposit: tik13 . Digilib
Date Deposited: 14 Jan 2016 03:22
Terakhir diubah: 14 Jan 2016 03:22
URI: http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/17260

Actions (login required)

Lihat Karya Akhir Lihat Karya Akhir