Yulinda , Aulia Dahlin (2025) INCORPORATING PEER TEACHING IN STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) TO IMPROVE STUDENTS’ WRITING ACHIEVEMENT IN NARRATIVE TEXT. Masters thesis, UNIVERSITAS LAMPUNG.
|
File PDF
ABSTRACT YULINDA - Yulinda AD.pdf Download (155Kb) | Preview |
|
|
File PDF
THESIS FULL TANPA LAMPIRAN ISI YULINDA - Yulinda AD.pdf Restricted to Hanya staf Download (2906Kb) | Minta salinan |
||
|
File PDF
THESIS FULL TANPA PEMBAHASAN YULINDA - Yulinda AD.pdf Download (2266Kb) | Preview |
Abstrak (Berisi Bastraknya saja, Judul dan Nama Tidak Boleh di Masukan)
ABSTRACT This study aims to determine whether there is a significant difference in students' writing achievement between those taught using incorporating peer teaching in STAD and those taught using the original STAD. Additionally, it examines which aspect of writing shows the most improvement after implementing of incorporating peer teaching in STAD. Furthermore, the study explores students' perceptions of the use of incorporating peer teaching in STAD. This study employs the Independent Group T-Test method to address the first research question, using two classes as the experimental and control groups. The results indicate that students' writing achievement in the experimental class improved from 69.8 to 83.3, while the control class also experienced an increase from 68.7 to 77.5. The gain in the experimental class between the pretest and posttest is 12.8, while in the control class, it is 8.1. Moreover, the significance value for both groups is 0.00, which is less than α = 0.05. This indicates that there is a significant difference in students’ writing achievement between the students who were taught by using incorporating peer teaching in STAD and the original STAD. Meanwhile, for the second research question, the results were analyzed using a Paired Sample T-Test, which showed a significant increase in all aspects tested: content, organization, vocabulary, language use, and mechanics. The largest improvement was in the content aspect, with an increase of 4.5 points from 17.2 to 21.7. However, for the third research question, the researcher used a questionnaire measured with a five-point Likert scale to assess students' perceptions of incorporating peer teaching in STAD in the experimental class. The results show that the experimental class had a positive perception of peer teaching in STAD, with a mean score of 88.88. In conclusion, incorporating peer teaching in STAD is effective to improve students’ writing achievement in narrative text. Keywords: Peer teaching, student team achievement division, writing achievement, perception, narrative text. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat perbedaan yang signifikan dalam pencapaian menulis siswa antara mereka yang diajar menggunakan penggabungan peer teaching dalam STAD dan mereka yang diajar menggunakan STAD versi asli. Selain itu, penelitian ini juga mengkaji aspek menulis mana yang menunjukkan peningkatan paling besar setelah diterapkannya penggabungan peer teaching dalam STAD. Lebih lanjut, penelitian ini mengeksplorasi persepsi siswa terhadap penggunaan peer teaching dalam STAD. Penelitian ini menggunakan metode Independent Group T-Test untuk menjawab pertanyaan penelitian pertama, dengan menggunakan dua kelas sebagai kelompok eksperimen dan kontrol. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pencapaian menulis siswa di kelas eksperimen meningkat dari 69,8 menjadi 83,3, sementara kelas kontrol juga mengalami peningkatan dari 68,7 menjadi 77,5. Selisih peningkatan di kelas eksperimen antara pretest dan posttest adalah 12,8, sedangkan di kelas kontrol adalah 8,1. Selain itu, nilai signifikansi untuk kedua kelompok adalah 0,00, yang lebih kecil dari α = 0,05. Hal ini menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan dalam pencapaian menulis siswa antara siswa yang diajar menggunakan penggabungan peer teaching dalam STAD dan STAD versi asli. Sementara itu, untuk pertanyaan penelitian kedua, hasil dianalisis menggunakan Paired Sample TTest yang menunjukkan peningkatan signifikan pada semua aspek yang diuji: isi, organisasi, kosakata, penggunaan bahasa, dan mekanik. Peningkatan terbesar terdapat pada aspek isi, yaitu sebesar 4,5 poin dari 17,2 menjadi 21,7. Adapun untuk pertanyaan penelitian ketiga, peneliti menggunakan angket yang diukur dengan skala Likert lima poin untuk menilai persepsi siswa terhadap penggabungan peer teaching dalam STAD di kelas eksperimen. Hasilnya menunjukkan bahwa kelas eksperimen memiliki persepsi positif terhadap peer teaching dalam STAD, dengan skor rata-rata sebesar 88,88. Kesimpulannya, penggabungan peer teaching dalam STAD efektif untuk meningkatkan pencapaian menulis siswa dalam teks naratif. Kata Kunci: Peer Teaching, student team achievement division, pencapaian menulis, persepsi, teks naratif
| Jenis Karya Akhir: | Tesis (Masters) |
|---|---|
| Subyek: | 300 Ilmu sosial > 370 Pendidikan 400 Bahasa |
| Program Studi: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN (FKIP) > Prodi S2 Magister Pendidikan Bahasa Inggris |
| Pengguna Deposit: | A.Md Cahya Anima Putra . |
| Date Deposited: | 22 Oct 2025 10:29 |
| Terakhir diubah: | 22 Oct 2025 10:29 |
| URI: | http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/91755 |
Actions (login required)
![]() |
Lihat Karya Akhir |
