INTEGRATING MIND MAPPING WITH GROUP INVESTIGATION TO IMPROVE STUDENTS’ WRITING ACHIEVEMENT

LAKSMI , DWI INTAN (2025) INTEGRATING MIND MAPPING WITH GROUP INVESTIGATION TO IMPROVE STUDENTS’ WRITING ACHIEVEMENT. Masters thesis, UNIVERSITAS LAMPUNG .

[img]
Preview
File PDF
1. ABSTRAK - LAKSMI DWI INTAN.pdf

Download (148Kb) | Preview
[img] File PDF
2. TESIS FULL - LAKSMI DWI INTAN.pdf
Restricted to Hanya staf

Download (9Mb) | Minta salinan
[img]
Preview
File PDF
3. TESIS TANPA PEMBAHASAN -LAKSMI DWI INTAN.pdf

Download (9Mb) | Preview

Abstrak (Berisi Bastraknya saja, Judul dan Nama Tidak Boleh di Masukan)

This study explores the effectiveness of integrating mind mapping with group investigation in improving students’ writing achievement compared to mind mapping alone. The study also aims to measure the improvement of both methods and to identify which aspect improves the most. The research was conducted at SMKN 4 Bandar Lampung, involving 66 participants, with 34 students in the experimental group and 32 in the control group. This study applied a quantitative method with quasi experimental design. Writing tests were administered before and after the treatment to measure the students’ progress. The collected data were analyzed using independent t-test and paired sample t-test. The results showed a significant improvement in the writing performance of students who were taught using mind mapping with group investigation, as indicated by a p-value of less than 0.001. Among the five aspects of writing, mechanics showed the greatest improvement followed by language use, organization, vocabulary, and content. These findings suggest that combining mind mapping with group investigation is an effective strategy for enhancing students’ writing skills and can be considered as a valuable technique for teaching writing in the classroom. Keywords: Mind Mapping, Group Investigation, writing achievement, teaching strategy Penelitian ini membahas efektivitas pengintegrasian mind mapping dengan group investigation dalam meningkatkan prestasi menulis siswa dibandingkan dengan mind mapping. Penelitian ini juga bertujuan untuk mengukur peningkatan dari kedua metode tersebut dan mengidentifikasi aspek mana yang paling meningkat. Penelitian ini dilakukan di SMKN 4 Bandar Lampung, dengan melibatkan 66 peserta, dengan 34 siswa di kelompok eksperimen dan 32 siswa di kelompok kontrol. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain kuasi eksperimen. Tes tertulis diberikan sebelum dan sesudah perlakuan untuk mengukur kemajuan siswa. Data yang terkumpul dianalisis dengan menggunakan uji-t independen dan uji-t sampel berpasangan. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan dalam kinerja menulis siswa yang diajar menggunakan mind mapping dengan group investigation, yang ditunjukkan dengan nilai p-value kurang dari 0,001. Di antara lima aspek menulis, mekanika menunjukkan peningkatan terbesar diikuti oleh penggunaan bahasa, organisasi, kosakata, dan konten. Temuan ini menunjukkan bahwa menggabungkan pemetaan pikiran dengan investigasi kelompok merupakan strategi yang efektif untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa dan dapat dianggap sebagai teknik yang bermanfaat untuk mengajar menulis di kelas. Kata kunci: Mind mapping, Group Investigation, prestasi menulis, strategi pengajaran

Jenis Karya Akhir: Tesis (Masters)
Subyek: 300 Ilmu sosial > 370 Pendidikan
400 Bahasa > 420 Bahasa Inggris dan Inggris kuno (Anglo-Saxon)
Program Studi: FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN (FKIP) > Prodi S2 Magister Pendidikan Bahasa Inggris
Pengguna Deposit: UPT . Siswanti
Date Deposited: 31 Oct 2025 07:46
Terakhir diubah: 31 Oct 2025 07:46
URI: http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/92534

Actions (login required)

Lihat Karya Akhir Lihat Karya Akhir