TY - THES ID - eprints28279 UR - http://digilib.unila.ac.id/28279/ A1 - DEWI ASMORO, 1423053030 Y1 - 2017/08/08/ N2 - This study aims to produce LKS based of Discovery Learning on the material of animals and plants in my neighborhood, describe the attractiveness, convenience and expediency development worksheets, and determine the effectiveness of the use of LKS in the use for fourth grade students of Elementary School in the District Sidomulyo, South Lampung. The study was conducted by research development approach which refers to the stages of research development Borg and Gall. Samples are Class IV students at SDN 1 Sidodadi and SDN 4 Sukabanjar. Data collection through questionnaires and written tests. The data analysis was done through descriptive analysis and gain test. Conclusion of research is teaching materials as LKS based of Discovery Learning on animal and plant material in my neighborhood a decent tutorial was developed based on the results of the validation test material experts and design experts, peer assessment and test students in small groups. Evaluation of media development shows the attractiveness of medium-value with a value of 3.70. Test the effectiveness of the cognitive aspects showed the value of gain of 0.83 which means that the media developed very effective in improving student achievement. Keywords: LKS, Discovery Learning, Animals and plants Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk LKS berbasis Discovery Learning pada materi hewan dan tumbuhan di lingkungan rumahku, mendeskripsikan kemenarikan, kemudahan dan kemanfaatan pengembangan LKS, dan mengetahui efektivitas penggunaan LKS yang di gunakan siswa kelas IV SD di Kecamatan Sidomulyo Lampung Selatan. Penelitian dilakukan dengan pendekatan penelitian dan pengembangan yang mengacu pada tahapan-tahapan penelitian pengembangan Borg dan Gall. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV SDN yang melaksanakan kurikulum 2013 di Kecamatan Sidomulyo, Lampung Selatan, dengan sampel di SDN 1 Sidodadi dan satu kelas SDN 4 Sukabanjar. Teknik pengumpulan data melalui angket dan tes tertulis. Analisis data dilakukan melalui analisis deskriptif dan uji gain. Hasil penelitian adalah bahan ajar berbentuk LKS berbasis Discovery Learning layak dikembangkan berdasarkan hasil validasi uji ahli materi dan ahli desain, penilaian teman sejawat dan uji siswa di kelompok kecil. Evaluasi pengembangan LKS ini menunjukkan daya tarik LKS bernilai sangat baik dengan nilai 3,70. Uji efektifitas pada aspek kognitif menunjukan nilai gain sebesar 0,83 yang berarti LKS yang dikembangkan sangat efektif dalam peningkatan prestasi belajar siswa. Kata kunci: LKS, Discovery Learning, Hewan dan tumbuhan PB - UNIVERSITAS LAMPUNG M1 - masters TI - PENGEMBANGAN LEMBAR KEGIATAN SISWA BERBASIS DISCOVERY LEARNING PADA MATERI HEWAN DAN TUMBUHAN DI LINGKUNGAN RUMAHKU AV - restricted ER -