TY - GEN CY - UNIVERSITAS LAMPUNG ID - eprints71107 UR - http://digilib.unila.ac.id/71107/ A1 - NAFAZRI, EPRILIA Y1 - 2023/04/06/ N2 - Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana peran kepala sekolah sebagai manajer, leader, supervisor, innovator, motivator, administrator, dan educator dalam meningkatakan mutu pendidikan disekolah dasar negeri. Penelitian ini bertujuan untuk peran kepala sekolah sebagai manajer, leader, supervisor, innovator, motivator, administrator, dan educator dalam meningkatakan mutu pendidikan disekolah dasar negeri sekolah dasar di SD N di Way Lima Kabupaten Pesawaran. Jenis penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan pendekatan diskriptif. Menggunakan lembar wawancara dengan 3 orang narasumber yaitu kepala sekolah, wakil kepala sekolah dan guru, serta lembar observasi digunakan untuk mengetahui sarana dan prasarana sekolah. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dalam meningkatkan mutu pendidikan kepala sekolah menjalankan perannya sebagai 1) manajer, 2) leader, 3) supervisor, 4) innovator, 5) motivator, 6) administrator dan 7) educator dengan baik, kepala sekolah memberikan sangsi hukuman sesuai aturan yang ada, serta mengatur pelaksanaan suasana kerja yang memadai. Berdasarkan hasil wawancara, observasi dan dokumentasi yang didapatkan, kepala sekolah dapat dikatakan sudah menjalankan perannya dengan baik. Kata Kunci : Mutu Pendidikan, Peran Kepala Sekolah, Sekolah Dasar. The formulation of the problem in this study is what is the role of the principal as a manager, leader, supervisor, innovator, motivator, administrator and educator in improving the quality of education in public elementary schools. This study aims at the role of the school principal as manager, leader, supervisor, innovator, motivator, administrator, and educator in improving the quality of education in public elementary schools at SD N in Way Lima, Pesawaran District. The type of research used is descriptive qualitative with a descriptive approach. Using interview sheets with 3 informants, namely the principal, deputy principal and teacher, as well as observation sheets are used to determine school facilities and infrastructure. From the results of the study it can be concluded that in improving the quality of education the principal performs his role as 1) manager, 2) leader, 3) supervisor, 4) innovator, 5) motivator, 6) administrator and 7) educator properly, the principal imposes penalties accordance with existing regulations, as well as regulate the implementation of an adequate working atmosphere. Based on the results of interviews, observations and documentation obtained, the school principal can be said to have carried out his role well. Keywords: Quality of Education, Role of the Principal, Elementary School. PB - FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN TI - PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI SEKOLAH DASAR NEGERI AV - restricted ER -