%0 Thesis %9 Masters %A ADI , SANJAYA %B FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN %D 2024 %F eprints:86724 %I UNIVERSITAS LAMPUNG %T PENGARUH STRATEGI GURU DALAM MEMANFAATKAN MUSEUM KEKHATUAN SEMAKA SEBAGAI SUMBER BELAJAR TERHADAP MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK %U http://digilib.unila.ac.id/86724/ %X Museums have important values and can be studied by students by studying history. Teachers can see this as a source for learning history by using the museum as a learning forum that is contextual to regional culture. For this reason, it is necessary to make more use of the kekahtuan museum. This research aims to determine 1) the influence of teachers' strategies for designing social studies learning on students' interest in learning, 2) the influence of the Kekhatuan Semak Museum learning resources on students' interest in learning, 3) the influence of teachers' strategies and Kekhatuan Museum learning resources on students' learning interest. This research is quantitative research. The research was carried out at SMP N 1 Bandar Negeri Semoung with a sample of 89 students. The results of the research show that the influence of the teacher's strategy for designing learning on students' interest in learning has a positive influence with a probability result of 0.014 and tcount of 0.236, so that the influence of the teacher's strategy on students' interest in learning is increasing. The influence of the Sekhatuan Sesaka Museum as a learning resource on students' interest in learning is increasing, there is a positive influence with a probability result of 0.006 and tcount of 0.064, which means that the Sekhatuan Sesaka Museum as a learning resource has a positive impact on students' interest in learning. In this way, the influence of the teacher's strategy in utilizing the Sekhatuan Museum as a learning resource on students' interest in learning, has a positive influence with good results with an increase in the coefficient of 0.0080, fcount 21.196 with an influence of 66.7% of students' interest, while Changes in interest in learning social studies among students are influenced by other factors by 33.3%. Keyword : Teacher Strategy, Learning Resources, Museum of Kekhatuan Semaka, Learning Interest Museum yang memiliki nilai-nilai penting dan dapat dipelajari bagi peserta didik dengan dalam pembelajaran sejarah. Guru dapat melihat ini sebagai sumber belajaran sejarah dengan memanfaatkan museum sebagai wadah pembelajaran yang kontektual kebudayaan daerah. Untuk itu perlu adanya memanfaatkan museum kekahtuan semaka. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) pengaruh strategi guru merancang pembelajaran IPS terhadap minat belajar peserta didik, 2) pengaruh sumber belajar museum kekhatuan semaka terhadap minat belajar peserta didik, 3) pengaruh strategi guru dan sumber belajar museum kekhatuan terhadap minat belajar peserta didik. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Penelitian yang dilaksanakan di SMP N 1 Bandar Negeri Semoung dengan sampel 89 peserta didik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengaruh Strategi guru merancang pembelajaran terjadap minat belajar peserta didik, memberikan pengaruh positif dengan hasil probabilitas sebesar 0,014 dan thitung 0,236, sehingga pengaruh strategi guru terhadap minat belajar peserta didik semakin meningkat. Pengaruh musem kekhatuan semaka sebagai sumber belajar terhadap minat belajar peserta didik semakin meningkat, terdapat pengaruh yang positif dengan hasil probibalitas 0,006 dan thitung 0,064 yang artinya museum kekhatuan semaka sebagai sumber belajar memberikan dampak positif terhadap minat belajar peserta didik. Hal ini Dengan demkian, pengaruh strategi guru dalam memanfaatkan museum kekhatuan semaka sebagai sumber belajar terhadap minat belajar peserta didik, memberikan pengaruh positif dengan hasil yang baik dengan peningkatan koefisien 0,0080, fhitung 21,196 dengan pengaruh sebesar 66,7% minat peserta didik, Sedangkan perubahan minat belajar pembalajaran IPS pada peserta didik dipengaruhi oleh factor lain sebesar 33,3%. Kata Kunci : Strategi Guru, Museum Kekhatuan Semaka, Sumber Belajar, Minat Belajar