%0 Thesis %9 Masters %A Diyyah Andika , Pratiwi %B FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN %D 2025 %F eprints:89435 %I UNIVERSITAS LAMPUNG %T THE COMPARATIVE STUDY OF TEACHING SPEAKING THROUGH MODIFIED SHARE STAGE OF THINK PAIR SHARE IN SMA NEGERI 1 WAY PENGUBUAN %U http://digilib.unila.ac.id/89435/ %X The current research aimed to investigate whether or not i) there was a statistically significant difference of the students’ speaking achievement between those taught through the modified share stage of Think-Pair-Share and those taught using the original Think-Pair-Share, and ii) what was the students appraisal of the learning activities through the modified share stage of Think-Pair-Share. This study employed a true experimental design involving two twelfth-grade classes at SMA N 1 Way Pengubuan, each consisting of 23 students. The experimental class received treatments using the modified share stage based on Cooper et al. (2021), while the control class used the original Think-Pair-Share. Data were collected through a speaking pre-test and post-test, as well as a questionnaire. The speaking test results were analyzed using an independent samples t-test via SPSS 22, while the questionnaire data were analyzed using Microsoft Excel and Cronbach’s Alpha. The results revealed a statistically significant difference in speaking achievement between the two groups, with the experimental class outperforming the control class (p < 0.05). The gain score of the experimental group was 18.87, while that of the control group was 10.09. The questionnaire results showed a positive appraisal from students in the experimental class towards the learning activities, with an average score of 3.65 on a 4-point Likert scale. These findings suggest that modifying the share stage of Think-Pair-Share can effectively enhance students' speaking skills and create a more engaging and supportive learning environment. Keywords: Think Pair Share, Modified Think Pair Share, Speaking Achievement, Students’ Appraisal Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (i) apakah terdapat perbedaan yang signifikan secara statistik terhadap pencapaian berbicara siswa antara mereka yang diajar melalui tahap berbagi yang dimodifikasi dari Think-Pair-Share dan mereka yang diajar menggunakan Think-Pair-Share versi asli; dan (ii) bagaimana penilaian siswa terhadap aktivitas pembelajaran melalui tahap berbagi yang dimodifikasi dari Think-Pair-Share. Penelitian ini menggunakan desain eksperimen sejati yang melibatkan dua kelas XII di SMA Negeri 1 Way Pengubuan, masing-masing terdiri dari 23 siswa. Kelas eksperimen menerima perlakuan menggunakan tahap berbagi yang dimodifikasi berdasarkan Cooper dkk. (2021), sedangkan kelas kontrol menggunakan ThinkPair-Share versi asli. Data dikumpulkan melalui pre-test dan post-test berbicara, serta kuesioner. Hasil tes berbicara dianalisis menggunakan uji t sampel independen melalui SPSS 22, sedangkan data kuesioner dianalisis menggunakan Microsoft Excel dan Cronbach’s Alpha. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan secara statistik dalam pencapaian berbicara antara kedua kelompok, di mana kelas eksperimen menunjukkan hasil yang lebih baik dibandingkan kelas kontrol (p < 0,05). Skor peningkatan pada kelompok eksperimen adalah 18,87, sedangkan pada kelompok kontrol 10,09. Hasil kuesioner menunjukkan penilaian positif dari siswa di kelas eksperimen terhadap aktivitas pembelajaran, dengan skor rata-rata 3,65 pada skala Likert 4 poin. Temuan ini menunjukkan bahwa modifikasi tahap berbagi dari Think-Pair-Share dapat secara efektif meningkatkan kemampuan berbicara siswa dan menciptakan lingkungan pembelajaran yang lebih menarik dan suportif. Kata Kunci: Think-Pair-Share, Think-Pair-Share yang Dimodifikasi, Pencapaian Berbicara, Penilaian Siswa