Digital Library: No conditions. Results ordered -Date Deposited. 2024-03-28T14:56:47ZEPrintshttp://digilib.unila.ac.id/images/sitelogo.pnghttp://digilib.unila.ac.id/2017-05-18T03:28:02Z2017-05-18T03:28:02Zhttp://digilib.unila.ac.id/id/eprint/26657This item is in the repository with the URL: http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/266572017-05-18T03:28:02ZSTRATEGI PEMASARAN PRODUK TORTILLA JAGUNG
(Studi Kasus UMKM KWT Kemuning II Desa Marga Catur, Kalianda)ABSTRACT
THE MARKETING STRATEGY OF CORN TORTILLA PRODUCT
(A Case Study of Micro Small and Medium Enterprise (MSME) of
Women Farmers Group Kemuning II in Marga Catur Village, Kalianda)
By
IRFAN MUHFI ALFIAN
One of corn products which is able to increase its economic value is corn tortilla.
The housewives joining the women farmers group took an initiative to develop the
corn tortilla product. This activity has been being done since 2013 by
Kemuning II group. The cause of trouble they got were the marketing they still
did plain and the competition between MSME was more rigorous. Therefore, it
was needed a precise marketing strategy to overcome such kind of this problem.
This research intended to identify the strength, weaknesses, opportunity, threats,
and to dicide the marketing strategy of corn tortilla product. This research used
QSPM analysis which was resulted from matrix of IFE, EFE, IE and SWOT
matrix. Based on the results of the study showed that the greatest strengths of the
business belonging to Kemuning II : (1) raw materials were very abundant with a
score of 0.258, (2) the main weaknesses were not having a promotion media with
a score of 0,071, (3) the main opportunity was a guidance from the government
with a score of 0.209, (4) and the main threat was the change of weather being
unstable with a score of 0.133. Rating of IE matrix places MSME at the cell
position V, those were holding and maintaining strategies . The strategy
prioritized for the business of Kemuning II was to improve the internal
management system by improving work motivation and promotional activities to
expand the marketing area.
Key words: MSME, tortilla, marketing strategy, SWOT, QSPM
ABSTRAK
STRATEGI PEMASARAN PRODUK TORTILLA JAGUNG
(Studi Kasus UMKM KWT Kemuning II Desa Marga Catur, Kalianda)
Oleh
IRFAN MUHFI ALFIAN
Salah satu olahan jagung yang dapat meningkatkan nilai tambah adalah tortilla
jagung. Ibu-ibu rumah tangga yang bergabung dalam kelompok wanita tani
berinisiatif untuk mengembangkan produk tortilla jagung. Kegiatan ini dilakukan
sejak tahun 2013 oleh KWT Kemuning II. Namun, kesulitan yang dialami usaha
ini disebabkan adanya persaingan antara UMKM yang semakin ketat. Oleh
karena itu, diperlukan strategi pemasaran untuk mengatasi permasalahan usaha ini.
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kekuatan, kelemahan, peluang,
ancaman, dan menentukan strategi pemasaran produk tortilla jagung di KWT
Kemuning II. Penelitian yang akan dilakukan menggunakan analisis QSPM yang
dihasilkan dari matriks IFE, EFE, IE dan matriks SWOT. Berdasarkan hasil
penelitian menunjukkan bahwa kekuatan terbesar usaha Kemuning II yaitu bahan
baku produk yang sangat melimpah dengan skor 0,258, kelemahan utama tidak
memiliki media promosi skor 0,071, peluang utama yaitu pembinaan dari
pemerintah skor 0,209 dan ancaman utama perubahan cuaca yang tidak stabil
dengan skor 0,133. Penilaian matriks IE menempatkan UMKM pada posisi sel V
yaitu strategi menjaga dan mempertahankan. Strategi yang diperioritaskan untuk
usaha kemuning II yaitu memperbaiki sistem manajemen internal dengan
meningkatkan motivasi kerja dan melakukan kegiatan promosi untuk memperluas
daerah pemasaran.
Kata Kunci: UMKM, tortilla, strategi pemasaran, SWOT, QSPM.1214051036 IRFAN MUHFI ALFIANirfan.mu27@gmail.com