Digital Library: No conditions. Results ordered -Date Deposited. 2024-03-28T10:05:58ZEPrintshttp://digilib.unila.ac.id/images/sitelogo.pnghttp://digilib.unila.ac.id/2015-01-29T03:51:59Z2015-01-29T06:37:19Zhttp://digilib.unila.ac.id/id/eprint/6516This item is in the repository with the URL: http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/65162015-01-29T03:51:59ZMANAJEMEN DIRI DALAM PEMBELAJARAN TARI BEDANA PADA
KEGIATAN EKSTRAKURIKULER DI SMP NEGERI 1 BANDAR
MATARAM
ABSTRAK
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Sumber data dalam
penelitian ini adalah siswa kelas VII
-
IX yang mengikuti
ekstrakurikuler
tari yang
berjumlah 19 siswa. Teknik pengumpulan data pa
da penelitian ini adalah
observasi, wawancara, dokumentasi dan tes praktik. Instrumen penelitian yang
digunakan, yaitu tes praktik, lembar aktivitas siswa dan penilaian manajemen diri.
Hasil penelitian ini
berdasarkan p
enerapan
manajemen diri dalam pembela
jaran
tari
bedana
dapat membantu guru dan siswa dalam mengatur waktu proses belajar
siswa dalam
menentukan
tujuan
, mengevaluasi kemajuan dan
penguatan diri
,
namun penerapan manajemen diri tidak menjadi ukuran keberhasilan siswa dalam
melakukan tes praktik dalam pembelajaran tari
bedana
, rata
-
rata
memperoleh nilai
63 berada pada kriteria cukup
. B
erdasarkan hasil tes praktik dengan aspek
ketepatan gerak, ketepat
an hitungan, dan ekspre
si memperoleh nilai rata
-
rata 66
tergolong dalam kriteria cukup
.
Kata kunci:
manajemen diri
,
pembelajaran,
penilaian
,
tari
bedana
.
ABSTRACT
The problem in this research is how the implementation of self-management and student learning outcomes in learning bedana dance in extracurricular activities at SMP Negeri 1 Bandar Mataram. This study aimed to describe the application of self-management and student learning outcomes in learning bedana dance in extracurricular activities at SMP Negeri 1 Bandar Mataram.
This study used a qualitative descriptive method. Source of data in this study were students of class VII-IX which follow extracurricular dance totaling 19 students. Data collection techniques in this study is the observation, interviews, documentation and testing practices. The research instrument used, namely the practice test, student activity sheets and assessment of self-management.
The results of this study based on the application of self-management in bedana dance learning can help teachers and students in a set time in the students' learning process to set goals, evaluate progress and strengthening themselves, but the application of self-management is not a measure of student success in the practice test bedana dance lessons, the average gain in the value of 63 is sufficient criteria. Based on the test results of the practice with aspects of the motion accuracy, precision counts, and expression obtain an average value of 66 classified in sufficient criteria.1013043021 Ike Purnama Sariikepurana33@yahoo.co.id