PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS DISCOVERY LEARNING TEMA CITA-CITAKU UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA

SITI MASITOH, 1523053038 (2017) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS DISCOVERY LEARNING TEMA CITA-CITAKU UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Masters thesis, UNIVERSITAS LAMPUNG.

[img]
Preview
Text
ABSTRAK.pdf

Download (13Kb) | Preview
[img] Text
TESIS FULL.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3492Kb)
[img]
Preview
Text
TESIS TANPA BAB PEMBAHASAN.pdf

Download (3493Kb) | Preview

Abstrak

ABSTRACT This research and development has purpose to develop learning materials in form of hand-out. Finding out the benefit, the ease, the advisability, and analyzing the effectiveness of the learning materials to foster the students’ learning outcome. The type of this research is Research and Development which referred to Borg and Gall theory. The population of this research included 255 students of grade IV in Radin Intan II area, Way Tuba, Way Kanan. The samples of this research grade students of SD N 01 Suma Mukti as before and also as after used the learning materials. The researcher gave questionnaire to get data about the benefit, the ease, and the advisability of the teaching learning materials. And, the researcher also gave test to assess the effectiveness of the materials by using T-Test. The result of this research was appropriate with the hypothesis, namely: 1) Materialized the learning materials based on Discovery Learning which can be applied in the teaching and learning process; 2) The learning materials have fully benefit, ease, and advisability which shown by the teachers’ positive responses; 3) The learning materials are effective, it can be seen from the students’ learning outcomes in before and after used the learning materials. Keywords: learning materials, discovery learning, students’ learning outcomes. ABSTRAK Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar berbasis discovery learning berupa handout. Mengetahui kemanfaatan, kemudahan dan kelayakan bahan ajar, serta menganalisis efektifitas bahan ajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan, yang merujuk pada teori Borg and Gall. Populasi penelitian ini adalah 255 siswa kelas IV SD sedabin Raden Intan II, kecamatan Way Tuba Kabupaten Way Kanan. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV SDN 01 Suma Mukti sebagai kelas sebelum dan sesudah menggunakan bahan ajar. Data diperoleh melalui lembar angket kemanfaatan, kemudahan dan kelayakan, serta soal tes. Uji efektifitas penelitian dengan menggunakan uji t. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini sesuai dengan hipotesis yang dibuat, yaitu: 1) Terwujudnya bahan ajar berbasis discovery learning yang dapat digunakan dalam pembelajaran. 2) Bahan ajar ini memiliki kemanfaatan, kemudahan dan kelayakan dilihat dari respon guru yang positif. 3) Bahan ajar ini dinyatakan efektif, dilihat dari peningkatan hasil belajar sebelum dan sesudah menggunakan bahan ajar. Kata kunci: bahan ajar, discovery learning, hasil belajar siswa.

Tipe Karya Ilmiah: Tesis (Masters)
Subyek: L Education > L Education (General) = Pendidikan
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Program Studi: Fakultas KIP > Prodi Magister Keguruan Guru SD
Depositing User: 55578027 . Digilib
Date Deposited: 24 Oct 2017 07:51
Last Modified: 24 Oct 2017 07:51
URI: http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/28830

Actions (login required)

View Item View Item